-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12050 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چه كنم نمازها به ويژه نماز صبحم را در اول وقت بخوانم؟

يكي از واجباتي كه در دين اسلام بسيار اهميت دارد، نماز است. نماز يك وظيفة ثابت و معين و يك دستور انضباطي است كه روح توجه به پروردگار را در انسان زنده ميكند: فَأَقِيمُوا الصَّلَوَةَ إِنَّ الصَّلَوَةَ كَانَتْ عَلَي الْمُؤْمِنِينَ كِتَـَبًا مَّوْقُوتًا;(نسأ،103) نماز را ]به صورت معمول[ انجام دهيد، زيرا نماز وظيفة ثابت و معيني براي مؤمنان است نماز، مظهر پيوند با خدا و ارتباط با اوست; به همين دليل از همة عبادات برتر و بالاتر است. مؤمنان ارزش بسياري براي اصل نماز و زمان برگزاري آن قائلند: وَالَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالاْ ?َخِرَةِ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَهُمْ عَلَيَ صَلاَ تِهِمْ يُحَافِظُونَ;(انعام،92) و آنها كه به آخرت ايمان دارند به آن ]قران[ ايمان ميآورند و مراقب نمازهاي خويش ميباشند. و سهلانگاري در نماز، به ويژه در اوقات اولية آن خساراتي را ممكن است در پي داشته باشد. قرآن كريم در اينباره ميفرمايد: فَوَيْلٌ لِّلْمُصَلِّينَ # الَّذِينَ هُمْ عَن صَلاَ تِهِمْ سَاهُونَ;(ماعون، 4 ـ 5) پس واي بر نمازگزاراني كه نماز خود را به دست فراموشي ميسپارند! كساني كه نه ارزشي براي آن قائلند و نه به اوقاتش اهميتي ميدهند; نماز را از وقت فضيلت خود تاخير مياندازند. تجربه نشان داده كه اگر مسايل تربيتي تحت انضباط و شرايط معين قرار نگيرد، عدهاي آن را به دست فراموشي ميسپارند و اساس آن به كلي متزلزل ميگردد. اين گونه مسائل حتماً بايد در زمان معين و با انضباط دقيق قرار گيرد تا هيچ كسي براي ترك آن عذر و بهانهاي نداشته باشد; لذا براي اين كه به اين مشكلات دچار نشويم شايسته است خود را مقيد كنيم به اين كه حتماً نمازها را در آغاز وقت بخوانيم.

امام باقر7 ميفرمايد: هر گاه نماز در اول وقت بالا رود، سفيد و درخشان به سوي صاحبش باز ميگردد و به او خطاب ميكند: از من مواظبت نمودي خدا تو را حفظ كند و هر گاه در غير وقت خود و بدون شرايط بالا برود، سياه و تاريك به سوي صاحبش باز ميگردد و به او ميگويد: من را تباه ساختي، خدا تو را نابود كند!(كافي، كليني; ج 3، ص 286، دارالكتب الاسلامية.)

امام صادقميفرمايد: هر گاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جاي آورد دو مرتبه براي او نوشته ميشود، هم فرشتة صبح و هم فرشتة شب مينويسد ]نماز صبح را فرشتة روز و فرشتة شب هر دو مشاهده ميكنند![( وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي; ج 1، ص 373، مؤسسه آل البيت:. براي آگاهي بيشتر ر.ك: آداب نماز، امام خميني; ص 111 ـ 113، مؤسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني ـ رضوان الله تعالي عليه ـ / جامع آيات و احاديث موضوعي نماز، عباس عزيزي، ج 1، ص 312 ـ 349، انتشارات بلوغ / تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 5، ص 342 ـ 347; ج 4، ص 103 ـ 106; ج 27، ص 357 ـ 364، دارالكتب الاسلامية. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.